Näillä vinkeillä parannat tehokkuutta yrityksessäsi

Kokous

Yritys ei ole koskaan valmis. Yrityksen perustaminen on vielä helppoa verrattuna sen saamiseen tuottavaksi. Markkina- ja kilpailutilanteet vaihtelevat, ja liiketoimintaa on näin ollen kehitettävä jatkuvasti. Se, mikä vielä eilen oli tehokasta ja tuottavaa, ei välttämättä ole sitä enää tänään. Tehokkuutta voi ylläpitää ja parantaa monin eri tavoin. Tässä artikkelissa on käyty läpi muutamia esimerkkejä tehokkuuden ja parempien tulosten saavuttamiseksi.

Etsi kustannustehokkaita ja joustavia ratkaisuja

Kustannustehokkaiden ja joustavien ratkaisujen löytäminen auttaa yritystä toimivaan tuottavammin. Parhaat ratkaisut saattavat poiketa totutuista ja perinteisistä toimintamalleista. Esimerkiksi henkilöstöä ei ole enää pakko palkata omille palkkalistoille, vaan työvoimaa voi vuokrata tai ostaa. Henkilöstövuokraus Helsingissä mahdollistaa työvoiman tarpeen satunnaisen, osa-aikaisen tai määräaikaisen täyttämisen ilman riskiä. Työntekijällä on työsuhde henkilöstövuokrausfirman kanssa, ja hän toimii asiakasyrityksessä vain sovitun ajanjakson tai tarpeen mukaan tilattavien tuntien ajan. Kun työvoiman tarve loppuu, yrityksen ei tarvitse kantaa huolta irtisanomisasioista, vaan ilmoittaa henkilöstövuokrausfirmalle siitä, ettei lisätyövoimaa enää tarvita.

Työvoimaa voi myös ostaa, eli työntekijä voi laskuttaa yritystä tekemistään tunneista tai palveluista omalla y-tunnuksellaan. Jos työntekijä ei halua perustaa omaa yritystä eikä yritys halua sitoutua uuden työntekijän palkkaamiseen ja työsuhteeseen liittyviin velvoitteisiin, on kevytyrittäjyys hyvä välimuoto. Silloin työntekijä laskuttaa yritystä laskutuspalvelun kautta, ja lasku on tällöinkin tavallisen ostolaskun tavoin käsiteltävä meno. 

Siivouspalvelut, kirjanpitopalvelut ja esimerkiksi kuljetuspalvelut voi ostaa niitä tarjoavilta yrityksiltä. Henkilöstövuokraus ja palveluiden osto toisilta yrityksiltä mahdollistavat lisätyövoiman saamisen ketterästi ja yrityksen todellisten tarpeiden mukaan. Tällöin yritys maksaa vain käyttämistään palveluista, eikä sen tarvitse tehdä omia rekrytointeja. Myös konesalipalvelut kannattaa ulkoistaa, sillä oma, fyysinen tietokeskus veisi vain tilaa ja rahaa. Lisäksi sen hoitaminen ja valvominen sitoisi henkilötyötunteja. Kun yritys ostaa konesalipalvelut, vapautuu sille resursseja oman liiketoiminnan kehittämiseen. Samalla toimitilasta toiseen muuttamisesta tai uusien toimitilojen perustamisesta tulee helpompaa.

Yrityksen on oltava vahvasti läsnä myös verkossa

Digitaalinen asiakaspalvelu

Joko yritys tarjoaa asiakaspalvelua digitaalisesti? Joko yrityksellä on tehokas digimarkkinointisuunnitelma? Tämän päivän yritysten on oltava aktiivisesti läsnä myös netissä, sillä siellä sen asiakkaatkin ovat. Käytännössä kaikki työikäiset suomalaiset käyttävät nettiä säännöllisesti, ja netin käyttö lisääntyy kaiken aikaa myös iäkkäämpien suomalaisten keskuudessa. Jos yrityksellä ei ole aikaa, halua tai osaamista somekanavien päivittämiseen, monikanavaiseen asiakaspalveluun ja suunnitelmalliseen digimarkkinointiin, voi nämäkin palvelut ulkoistaa ja ostaa kokeneilta ammattilaisilta.

Voi tuntua aluksi oudolta, että yrityksen asiakaspalvelunumerossa vastaa joku, joka ei ole koskaan työskennellyt yrityksessä. Asiakaspalvelua muille yrityksille myyvät yritykset osaavat kuitenkin perehdyttää työntekijänsä niin, että asiakas saa erinomaista palvelua. Monikanavainen asiakaspalvelu tarkoittaa sitä, että asiakas saa kysymyksiinsä vastauksen niin puhelimitse, sähköpostitse, somen kautta kuin esimerkiksi kasvotustenkin. 

Digitaalinen markkinointi tarkoittaa muun muassa selkeitä ja helposti löytyviä kotisivuja. Helposti löytyvän yhteydenottolomakkeen avulla tehostetaan uusasiakashankintaa. Myös uutiskirjeen tilaamisen tulisi olla tehty helpoksi. Kotisivuille voi rakentaa mielenkiintoista sisältöä esimerkiksi blogin avulla. Kotisivuilla ja somessa kannattaa julkaista silloin tällöin kampanjatarjouksia sekä erilaisia opas- tai tuotevideoita. Somen maksettu ja kohdistettu mainonta on paljon tehokkaampaa kuin vaikkapa perinteinen lehtimainonta. Entistä tehokkaaksi muutut analysoimalla kotisivuillesi saapuvaa liikennettä, automatisoimalla mainossähköpostien lähettämisen ja hankkimalla sopivia ohjelmistoja asiakkuudenhallintaan.

Miten saada oma päivä tehokkaammaksi?

Suomessa on paljon yhden hengen yrityksiä, joilla ei (vielä) ole taloudellisesti mahdollista ostaa siivouspalveluja tai hankkia tilapäistä työvoimaa. Yksinyrittäjän on tehtävä kaikki itse, ja työpäivät voivat venyä pitkiksi. Jotta yrittäjä jaksaisi puurtaa, tulisi hänen yrittää ehtiä syödä terveellisesti, levätä riittävästi ja harrastaa myös liikuntaa. Yliväsymys vie työnteosta kaiken tehon. Vaikka toimistolla olisi yhdeksän tuntia, ei tunnu saavan mitään aikaiseksi.

Parhaat vinkit työpäivän tehokastamiseen ovat työlista ja kuukausittaiset katsaukset, joiden aikana hahmotellaan seuraavan kuukauden työlistaa. Mieleen päivän aikana juolahtavat asiat voi kirjoittaa vaikka puhelimen muistioon, ja siirtää sieltä seuraavana aamulla työlistalle.  

Yhden päivän työlista kannattaa pyrkiä pitämään mahdollisimman lyhyenä, jotta ei ylikuormitu. Tärkein tai stressaavin asia on syytä tehdä ensimmäiseksi aamulla. Lopeta multitaskaaminen, pidä työpöytä (ja desktop sekä tiedostot!) siisteinä, tarkista sähköpostit vain pari kertaa päivässä ja minimoi keskeytykset. 

Jää tämä artikkeli

Facebook
Twitter